PRAWO FEDERALNE KONTRA WILKI
14.III.2003.
W USA planowana jest zmiana prawa federalnego dotyczącego statusu wilka. Wg niego ochrona wilków miała by być słabsza niż dotychczas, co byłoby pierwszym krokiem do przeniesienia pełnej kontroli w sprawie regulacji wilczej populacji do władz stanowych. To zaś znacznie ułatwiłoby sprawę poltykom tych stanów, które starają się o doprowadzenie do odstrzalu wilków [jak np. Wyoming czy Oregon - patrz niżej]. Protesty przeciw tym planom wraz z prośba o ochronę wilków dla przyszłych pokoleń można wysyłać za pośrednictwem petycji internetowej znajdującej się na stronie www.savewolves.org.
ANTYWILCZA OFENSYWA PRAWNA W USA
11.II.2003.
Prawnicy z trzech stanów USA - Wyoming, Oregonu i Montany - próbuja zdjąc ochrone gatunkową z zagrożonego gatunku wilka szarego. W Montanie promują projekty aktów prawnych mających nadać wilkom status umożliwiający strzelanie do nich.
Z kolej w stanie Wyoming aktualnie rozważana jest propozycja ustawy, która zakfalifikowałaby wilki jako "trofea", co umożliwilaby "sportowe" łowiectwo na wilki przebywającymi po za terenami parków narodowych. Jednakże wilki, które są zwierzetami bardzo mobilnymi (a w zimie muszą przecież włożyć więcej wysiłku w szukanie pożywienia) nie znają ludzkich map... Sytuacja ta zagraża m.in. wilkom z Parku Narodowego Yellowstone.
Co więcej projekty ustaw z Wyoming ustanawiają limit populacji wilka na 15 wilczych watah na obszarze całego stanu - każdy "nadplanowy" wilk móglby być wtedy odstrzelony bez konsekwencji prawnych. Co to oznacza w praktyce można odczytać na podstawie statystyk: pod koniec roku 2000 na terenie Wyoming udokumentowano istnienie 18 watah, przewidywana ich liczba na koniec roku bieżącego (jeśli polowania nie dojdą do skutku) to 20.
Popierajacy projekt senator Delaine Roberts swoje stanowisko argumentował następująco tak, że wedle statystyki każdy wilk zabija w tym stanie rocznie 24 łosie. Nie dodał jednak czy sam jest wegetarianinem, a jeśli nie, to czy jest to powód do jego odstrzelenia.
W przypadku Montany apele o utrzymanie ochrony szarych wilków można wysyłać na adresy: Gov. Judy Martz (judy@judymartz.com) oraz State Bd. Of Tourism and Commerce (bbaumgart@state.mt.us). Przykładowy temat maila: Save Montana's Wolves.
Ciemne chmury wiszą też nad przyszłością wilków z Alaski. Obecne zmiany polityczne w tym stanie nie wrózą im najlepiej. Nowy gubernator - Frank Murkowki - przeslał do Rady Łowieckiej Alaski 6 wniosków, które sugerują, że nastapi odejscie od polityki niestrzelania do wilków, jaka prowadzono za rzadów Tony'ego Knowles'a - poprzedniego gubernatora, który opuścił stanowisko w grudniu u.r.
WZORY LISTÓW PROTESTACYJNYCH
WYOMING, MONTANA, OREGON
15.II.2003.
Powyżej opisaliśmy sytuację, tu przedstawiamy przykładowe treści listów protestacyjnych. W każdym z nich pod "sircenly" nalezy wstawić swoje imię i nazwisko, tym razem miasta/państwa raczej nie wstawiajcie.
* * *Adresaci: Governor Dave Freudenthal: governor@missc.state.wy.us oraz jego rzecznik prasowy: lazar@state.wy.us.
Przykładowy temat: Reject House Bill 229 - Support Wyoming's Wolves
Przykładowa treść:
Dear Governor Freudenthal:
I urge you to reject House Bill 229 -- a short-sighted anti-wolf bill. Under this plan, virtually all endangered gray wolves in Wyoming could be killed.
If passed, HB 229 would classify all wolves in Wyoming outside of federally protected parks and refuges as "predators." Predator status would also allow anyone to kill wolves outside the Greater Yellowstone wilderness areas, and destroy wolf packs outside the boundaries areas. More than half of Yellowstone's wolves currently are living outside the parks. By classifying wolves as predators and trophy game, Wyoming is demonstrating that the state intends to persecute wolves and cannot be trusted to manage them without federal oversight.
I urge you instead to develop a plan to guarantee the long-term recovery of wolves in Wyoming. Wolves once roamed through all of the Lower 48 states. Now they survive on less than 5 percent of their former range. Wolves are only just now starting to make a comeback. They need protection under the law to continue their recovery.
Sincerely,
[TU WSTAW IMIĘ I NAZWISKO]
* * *
2. MONTANA
Adresaci: Governor Judy Martz judy@judymartz.com oraz State Bd. Of Tourism and Commerce bbaumgart@state.mt.us.
Przykładowy temat: Oppose HB283 - Save Montana's Wolves
Przykładowa treść:
Honorable Gov. Martz:
I urge you to oppose House Bill 283 in the state legislature. It is critical that the state of Montana continue to protect the gray wolf through the Endangered Species Act. Good sound science also supports wolf recovery, as wolves played an important role in the state's ecosystems. What's more, wolves also play an important role in your state's economy by promoting tourism.
I urge you to:
* Veto any bills that would weaken the state Endangered Species Act, remove the wolf from the state threatened and endangered species lists, and/or remove protective measures for gray wolves.
* Demand that any decisions about protecting wolves be made by the responsible agency, based on a scientific process -- it should not be an arbitrary legislative decision.
* Ensure that protections for wolves are not removed as long as they do not yet have secure, healthy populations in the state.
Thank you for considering my comments.
Sincerely,
[TU WSTAW IMIĘ I NAZWISKO]
* * *
3. OREGON
Adresat: Governor Ted Kulongoski representative.citizen@state.or.us.
Przykładowy temat: Oppose SB 97, HB 2458 and HB 2568 - Support Wolves
Przykładowa treść:
Dear Gov. Kulongoski:
I urge you to oppose three anti-wolf bills: SB 97, HB 2458 and HB 2468.
You should be pleased wolves are returning to Oregon, not trying to eradicate them again. You should not remove protections for wolves that return to Oregon, nor should you weaken the state Endangered Species Act more generally. Instead of politicizing wildlife policies, the state should develop a management plan for wolves that allows their natural, self-reintroduction in a way that works for everyone, and that protects the wolves.
State wildlife policies also call for maintaining healthy populations of all native species, including wolves. Any decisions about removing protections for wolves should be made by the responsible agency, based on a scientific process it should not be an arbitrary legislative decision. And of course, protections for wolves should not be removed as long as they do not yet have secure, healthy populations in the state. Thank you for considering my comments.
Sincerely,
[TU WSTAW IMIĘ I NAZWISKO]