§ 10. W wypadku konieczności wynikającej z potrzeb akcji zwalczania zanieczyszczeń Centrum Operacyjne jest upoważnione do:
1)żądania od jednostek organizacyjnych wymienionych w § 13 ust. 1 dostarczenia na miejsce akcji niezbędnego sprzętu, personelu bądź zespołów operacyjnych, stosownie do podpisanych porozumień, o których mowa w § 13 ust. 2 i 3,
2)występowania do dyrektora urzędu morskiego z wnioskiem o wezwanie do pomocy właściwych organów państw - stron Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, sporządzonej w Helsinkach dnia 22 marca 1974 r. (Dz. U. z 1980 r. Nr 18, poz. 64 i 65).
§ 11. 1. Zadania morskiej służby wykonuje przedsiębiorstwo państwowe Polskie Ratownictwo Okrętowe, zwanej dalej "PRO".
2. PRO, w zakresie, o którym mowa w ust. 1, jest zobowiązane w szczególności do:
1)prowadzenia działań operacyjnych mających na celu zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu,
2)opracowania:
a)krajowego planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego, zwanego dalej "krajowym planem",
b)regulaminu morskiej służby,
c)planów rozwoju oraz programów inwestycyjnych morskiej służby.
3. Plany, programy i regulamin, o których mowa w ust. 2 pkt 2, wymagają uzgodnienia z dyrektorami urzędów morskich i zatwierdzenia przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Krajowy plan powinien być ponadto uzgodniony z właściwymi wojewodami w zakresie zwalczania zanieczyszczeń na morskich wodach wewnętrznych i w strefie brzegowej.
§ 12. 1. Krajowy plan zawiera w szczególności:
1)usytuowanie Centrum Operacyjnego,
2)określenie liczby i miejsca bazowania specjalnych statków morskich do zwalczania zanieczyszczeń oraz jednostek współdziałających,
3)wykaz i rozmieszczenie sił i środków, które mogą być użyte do przeprowadzania akcji w poszczególnych rejonach polskich obszarów morskich oraz na poszczególnych etapach rozwoju akcji,
4)sposób przeprowadzenia akcji na poszczególnych jej etapach,
5)zadania dla jednostek współdziałających z morską służbą.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien być opracowany zgodnie z ustaleniami Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Morza Bałtyckiego, z uwzględnieniem analizy istniejących zagrożeń oraz aktualnych prognoz wynikających z:
1)rozwoju transportu morskiego, w tym ilości i charakteru transportowanych poszczególnymi trasami ładunków szkodliwych lub niebezpiecznych,
2)natężenia ruchu statków i ich rodzaju oraz charakteru transportowanych niebezpiecznych substancji w opakowaniach oraz utrudnień w żegludze na określonych trasach,
3)ilości i rodzaju ładunków przeładowywanych w portach morskich i w bazach, w tym w szczególności ładunków paliw i gazów,
4)charakteru prac geologicznych oraz natężenia eksploatacji zasobów mineralnych znajdujących się pod dnem morskim,
5)zagrożeń spowodowanych przez awarie instalacji przemysłowych albo urządzeń technicznych zlokalizowanych na morzu lub w strefie nadmorskiej,
6)zobowiązań międzynarodowych.
§ 13. 1. Z morską służbą współdziałają
1)jednostki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
2)statki pełniące specjalną służbę państwową,
3)jednostki pływające Marynarki Wojennej,
4)jednostki organizacyjne Straży Granicznej,
5)brzegowe stacje radiowe,
6)biura prognoz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej,
7)inne jednostki organizacyjne ujęte w krajowym planie.
2. Szczegółowe zasady współpracy jednostek organizacji wymienionych w ust. 1 z morską służbą oraz ustalania i pokrywania związanych z tym kosztów określają porozumienia zawarte przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z właściwymi ministrami lub innymi organami administracji publicznej.
3. PRO zawiera porozumienia operacyjne z jednostkami organizacyjnymi współpracującymi z morską służbą, z tym że w wypadku jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, zakres tych porozumień określają porozumienia wskazane w ust. 2.
§ 14. Dyrektorzy urzędów morskich opracują plany zwalczania zanieczyszczeń dla morskich wód wewnętrznych. Plany te wymagają uzgodnienia z właściwymi wojewodami i morską służbą.
§ 15. 1. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej zawiera umowę z PRO określającą zadania w zakresie organizacji i sposobu zwalczania zanieczyszczeń na morzu oraz sposobu przekazywania środków finansowych na wykonanie zadań, o których mowa w § 11.
2. W wypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2, zwrot kosztów usunięcia zanieczyszczenia i użycia środków zapobiegawczych, stosowanych po zdarzeniu powodującym zanieczyszczenie, w celu przywrócenia środowiska do stanu sprzed zanieczyszczenia, jest dokonywany na rzecz wykonawcy.
Rozdział 3
Nadzór
§ 16. 1. Nadzór nad funkcjonowaniem organizacji zwalczania zanieczyszczeń na morzu sprawują dyrektorzy urzędów morskich.
2. W ramach sprawowanego nadzoru dyrektorzy urzędów morskich są zobowiązani w szczególności do:
1)opracowania rocznych planów kontroli organizacji zwalczania zanieczyszczeń na morzu oraz ich realizacji,
2)przeprowadzania kontroli i alarmów próbnych,
3)ewidencjonowania wyjść w morze specjalnych statków morskich do zwalczania zanieczyszczeń.
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 17. 1. PRO opracuje w terminie:
1)3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia - regulamin morskiej służby, o której mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 lit. b),
2)9 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia - krajowy plan, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 lit. a).
2. Dyrektorzy urzędów morskich opracują, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, plany zwalczania zanieczyszczeń dla morskich wód wewnętrznych, o których mowa w § 14.
§ 18. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
|